5 Mitos Pembedahan Ceasarean Yang Perlu Anda Ketahui



Mitos Tentang Pembedahan Ceasarean

Semua ibu-ibu yang hamil sudah pasti tidak mahu melahirkan anak secara pembedahan ceasarean kerana terlalu banyak cerita yang menankutkan didengari.

Akan tetapi atas sebab yang tidak dapat dielakkan mereka terpasa juga bersetuju untuk menjalankan pembedahan tersebut bagi mengelak sebarang komplikasi ke atas ibu mahupun bayi dalam kandungan.

Menurut Pakar Rundingan Obstrestik dan Ginekologi KPJ Tawakkal, Kuala Lumpur Dr Patricia Lim Su Lyn berkata banyak mitos yang berlegar di internet malah melalui cerita dari mulut ke mulut dan ia perlu ditangani bagi mengelak salah paham mengenai pembedahan secara ceasarean.

Berikut merupakan beberapa contoh mitos mengenai pembedahan ceasarean yang biasa kita dengari :

Mitos # 1

Tidak boleh melahirkan anak lebih tiga kali jika melalui pembedahan ceasarean.

Fakta 

Tiada masalah untuk melahirkan anak lebih dari tiga kali cuma ibu perlu tahu risiko akan bertambah-tambah bukan sahaja bermula dari kelahiran ceasarean ketiga tetapi dari kelahiran pertama lagi. 

Antara risikonya adalah tumpah darah, tercedera organ berdekatan seperti usus dan pundi kencing, sakit selepas ceasarean kerana penyembuhan luka yang lama di dalam perut.

Di hospital swasta doktor pakar boleh menguruskan ibu bersalin secara pembedahan sehingga lima kali, bergantung kepada keadaan dalam perut yang dapat diperhatikan setiap kali pembedahan sama ada berisiko atau tidak.

Manakala di hospital kerajaan pula, doktor akan menasihati untuk mengikat selepas tiga kali pembedahan ceasarean bagi mengelak risiko. 

Mitos # 2

Tidak boleh bersenam atau membuat kerja berat selama 2 tahun.

Fakta

Ibu yang bersalin secara pembedahan ceasarean hanya tidak boleh bersenam sekurang-kurangnya dalam enam minggu sahaja kerana luka sudah sembuh dalam tempoh tersebut. Cuma tidak digalakkan melakukan aktiviti yang tidak biasa anda lakukan sebelum ini seperti mengangkat benda terlalu berat. 

Ia memang tidak elok untuk semua wanita kerana boleh menyebabkan rahim anda menurun.

Mitos # 3

Tidak boleh memakai minyak panas, urut dan pakai bengkung selama setahun.

Fakta

Ini satu lagi mitos yang paling ramai ibu-ibu pembedahan ceasarean tanyakan. Sebenarnya semua di atas boleh dilakukan selepas tempoh dua minggu cuma elakkan dari bahagian parut yang hanya boleh diletakkan krim antibiotik diberi doktor.

Mitos # 4

Lebih baik bersalin melalui pembedahan jika kandungan melebihi tempoh dari bersalin normal.

Fakta

Banyak kes yang mana ibu mendesak untuk melakukan pembedahan ceasarean kerana risau bayi mereka yang lambat keluar boleh menyebabkan komplikasi. Perlu ingat pengiraan jangkaan bersalin (EED) kadang kala tidak tepat.

Sebab itu pemerikasaan berkala dihujung kelahiran amat penting bagi memeriksa jika berlaku sebarang kemungkinan komplikasi seperti air ketuban berkurangan atau jantung berdegup perlahan. Sekiranya terdapat komplikasi barulah ia memerlukan pencetus kelahiran (induce labour) atau pembedahan.

Mitos # 5

Sukar memberikan susu badan jika melakukan pembedahan ceasarean dan ia akan berkurangan.

Fakta

Mitos ini sama sekali tidak tepat. Ia sebenarnya bergantung kepada ibu dan motivasinya sendiri mengenai penyusuan badan.

Memang benar agak sukar pada awalnya keran pembedahan ceasarean membuatkan badan tidak kuat dan tidak dapat duduk secara biasa seperti mereka melahirkan secara normal. 

Tetapi ada caranya seperti penyusuan cara football iaitu memegang bayi dari belakang yang tidak memberi tekanan pada abdomen. Malah sistem penyusuan tidak sama sekali terjejas dari pembedahan.

Kesimpulan Yang Dapat Dibuat

Melalui perkongsian mitos dan fakta di atas satu perkara yang dapat disimpulkan mengenai pembedahan ceasarean adalah risikonya tetap ada tetapi bagaimana cara anda mengatasinya itu lebih penting. Cara yang paling baik adalah ibu melakukan persedian sebelum dan selepas melahirkan anak.

Bagaimana Shaklee Dapat Membantu Anda?

Seperti yang saya simpulkan di atas saya bahagikan kepada 2 situasi iaitu persediaan sebelum dan selepas. Mari saya kongsikan serba sedikit berdasarkan pengalaman saya.

Sebelum Bersalin

Saya galakkan anda mengambil Set Hamil Shaklee sejak dari awal kehamilan lagi. Ini bagi melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan ibu dan juga kandungan sepanjang kehamilan.

In Sha Allah jika cukup nutrisi dalam badan banyak komplikasi yang dapat dielakkan seperti Anemia, kekejangan yang teruk, darah tinggi, kencing manis sewaktu hamil, tumpah darah sewaktu bersalin, risiko bayi tidak cukup berat dan sebagainya.




Selepas Pembedahan

Sebaik ibu selamat menjalani proses pembedahan, ibu akan merasa lemah badan akibat pengambilan ubat pelali yang diberikan. Kesannya mungkin mengambil masa untuk pulih. Antara kesan yang mungkin anda alami adalah pening dan badan menjadi lemah. Ada juga yang akan merasa mual. Ia bergantung pada individu.

Sekali lagi saya tekankan sebab itu ibu perlu melengkapkan nutrisi dalam badan sepanjang kehamilan supaya ibu kekal bertenaga dan ia sedikit sebanyak dapat membantu ibu melalui proses pembedahan dengan lebih baik.

Di sini saya akan berikan cadangkan beberapa suplimen yang mampu mempercepatkan luka pembedahan anda.

Sekiranya anda berkemampuan saya cadangkan anda mengambil VIVIX  bersama Set Berpantang kerana vivix mengandungi Resveratrol yang mampu melindungi tubuh daripada kerosakkan. Jadi secara tidak langsung luka anda cepat pulihnya, badan lebih bertenaga dan susu membantu pengeluaran susu badan.


Pilihan kedua saya sarankan anda mengambil Set Berpantang mengikut bajet anda. Ia mampu memulihkan luka dan mengembalikan tenaga anda sepanjang berpantang. Bukankah itu tujuan utama kita berpantang. 

Lagipun saya memang suka Set Berpantang shaklee ni sebab dari saya hamil sehinggalah berpantang saya masih boleh menggunakannya cuma kena top up beberapa suplimen lagi. Jimatkan??

Ini baru dikatakan jamu moden di mana ibu tidak perlu risau lagi dengan masalah mengamalkan jamu sehingga meninggalkan kesan pada bayi anda. Bayi naik ruam la, tercirit la, ibu panas badan sangat sampai nak demam la dan sebagainya. In Sha Allah dengan mengamalkan set di bawah anda dapat menjalani tepoh berpantang dengan seronok tanpa tekanan.




Apa Kata Pengguna?

Testimoni Pengguna Vivix

Di sebabkan alah dengan ubat pelali sehingga menyebabkan matanya bengkak. Beberapa hari tidak boleh buka matanya dan alhamdulillah setelah consume Vivix beberapa hari ibu telah pulih kembali.


Alhamdulillah pengguna rasa badan lebih bertenaga dan luka cepat pulih.

Testimoni Set Berpantang Shaklee


Testimoni Pengguna Set Berpantang Shaklee. Beliau telah bersalin secara ceasarean dan berjaya laluinya dengan baik. Susu pun bertambah tambah.



Testimoni Penguna Set Kesuburan dan seterusnya Set Hamil Shaklee


Alhamdulillah bermula dengan Set Kesuburan untuk mendapatkan anak. Kemudian terus jatuh cinta dengan Set Hamil Shaklee pula kerana keberkesanannya. 


Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan khidmat nasihat daripada Kak Sha tidak kira apa sahaja berkaitan dengan masalah sewaktu hamil mahupun semasa berpantang sila hubungi Kak Sha melalui talian di bawah. Saya sedia membantu : 

Aishah Khairudin
Perunding Kesihatan Shaklee
018.91.800.56

FP : VitaSodap
IG : a.i.s.h.a.h_81

Comments

Popular Posts