Anak Kerap Sakit - Bagaimana Perkuatkan Antibodi


Umumnya, sistem pertahanan badan kanak-kanak adalah masih belum matang semasa baru lahir, dan ia akan berkembang selari dengan tumbesaran kanak-kanak tersebut. Adalah merupakan satu perkara lumrah bagi kanak-kanak kecil mengalami jangkitan demam selsema, dan episod ini boleh mencapai sehingga 5-6 kali setahun dan masih dianggap normal.
Untuk makluman, terdapat banyak jenis kuman yang boleh menyerang sistem pernafasan kanak-kanak dan seterusnya membawa kepada demam selsema. Antaranya adalah kuman bakteria seperti Streptococcus pneumonia, kuman virus seperti Respiratory Syncytial Virus dan banyak lagi. Ini menjelaskan mengapa mereka boleh mendapat jangkitan selsema berulang kali. Ia disebabkan oleh jangkitan demam selsema oleh agen kuman yang berbeza. Bagi setiap kali pendedahan kepada kuman-kuman ini, sistem pertahanan imun badan kanak-kanak akan bertindak dengan efektif dan penghasilan antibodi dan sel memori akan berlaku. Maka, jika terjadi jangkitan oleh kuman yang sama pada masa hadapan, kanak-kanak tersebut mampu melawan jangkitan tersebut dengan segera dan mereka akan lega dengan cepat. Namun, perkara yang penting harus diingat, adalah penghasilan antibodi ini adalah spesifik kepada kuman yang terdedah. Maka, usah lah puan gusar jika anak puan mengalami demam selesema yang berulang. Kemungkinan besar sistem pertahanan badan anak-anak puan adalah mantap kerana jangkitan kuman tersebut sembuh dan tidak melarat sehingga perlu menerima rawatan pesakit dalam di hospital ataupun ICU.
Namun yang demikian, jangkitan demam selsema mampu melarat ke tahap yang lebih serius seperti pneumonia iaitu jangkitan kuman pada sistem pernafasan peparu. Terdapat beberapa tanda-tanda yang boleh membezakan di antara kedua penyakit ini1. Antaranya adalah:
  1. Bagi kanak-kanak berumur di bawah 5 tahun, mengalami batuk DAN/ATAU kesukaran bernafas, bersama demam panas (mungkin tidak bagi sesetengah keadaan), dan kadar pernafasan yang laju serta penggunaan otot pernafasan yang berlebihan.
  2. Kanak-kanak tersebut tidak bermaya, tidak aktif dan lemah.
  3. Pada peringkat yang kritikal, kanak-kanak tersebut tidak mampu untuk minum atau makan dan mungkin hilang kesedaran ataupun sawan.
Maka, sebagai ibu prihatin saya menyarankan agar jika anak-anak anda mengalami tanda-tanda tersebut, agar dibawa bagi pemeriksaan doktor yang bertauliah. Elakkan dari membeli ubat-ubatan di kaunter farmasi sahaja. Ini kerana melalui pemeriksaan doktor, tanda-tanda bahaya dapat dikenalpasti dan penyaringan antara jangkitan biasa yang hanya memerlukan rawatan supportif dan jangkitan kuman invasif yang memerlukan rawatan yang lebih rapi dapat dilakukan.

Apa yang anda boleh lakukan bagi meningkatkan tahap imunisasi anak anda?


Bak kata pepatah mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Oleh itu, di Shaklee terdapat 4 produk khas yang sesuai untuk kanak-kanak 1 tahun ke atas. Produk ini adalah selamat dan semulajadi. Alhamdulillah feedback dari pelanggan saya amat baik. Rata-rata memberi respon yang lebih kurang ssama iaitu selera anak bertambah, jarang demam dan selsema, sistem penghadaman yang baik serta anak lebih aktif dan ceria.

setkanakkanak hfmd

Untuk tempahan menggunakan kad kredit/kad debit sila klik link di bawah. Lebih pantas dan yang penting ia selamat.




Bagi yang berminat untuk mendapatkan konsultasi saya, boleh hubungi saya melalui cara di bawah:

wsp  : 018.91.800.56
FB    : Aishah Khairudin
page: vitasodap
ig     : a.i.s.h.a.h_81

Kepuasan anda keutamaan saya. Pastikan anda membeli dengan penuh kepuasan. Duit dah keluar mesti nak dapatkan khidmat nasihat yang baik dan berterusan bukan. Jadi jangan malu jangan segan kongsikan masalah berkenaan anak anda atau masalah kesihatan keluarga anda untuk kita atasi bersama Shaklee.



Comments

Popular Posts