Kenalpasti Punca Dan Cara Atasi Masalah Urat Kaki Bersimpul



Apa Itu Urat Kaki Bersimpul?

Urat kaki bersimpul atau nama saintifiknya Vena Varikos secara amnya adalah salur darah berwarna ungu atau biru yang kelihatan nyata pada bahagian bawah kaki anda.

Ia lebih banyak berlaku pada wanita berbanding lelaki. Urat simpul biasanya kelihatan pada kaki, betul-betul di bawah kulit tetapi ia juga boleh berlaku pada mana-mana bahagian badan anda.

Bagaimana Ia Boleh Terjadi?

Salur darah atau vena mempunyai injap menghalang darah yang sedang menuju ke jantung daripada mengalir secara mengundur. Urat simpul berlaku apabila injap ini tidak berfungsi dengan betul dan dinding salur darah menjadi lemah. Darah terkumpul ditempat yang lemah ini.

Apabila ini berlaku, salur darah itu mula meregang dan kendur, salur darah itu sendiri membengkak dan boleh melihat di bawah kulit.

Urat simpul berlaku kepada kira-kira satu dalam tiga wanita. Anda lebih berkemungkinan mengalaminya jika ia berlaku pada ahli keluarga yang lain atau jika berat badan anda berlebihan (Obesiti). Selain itu, ia juga boleh terjadi sekiranya kita berdiri atau kekal disesuatu kedudukan terlalu lama.


Tips Mengurangkan Tekanan Ke Atas Vena 

Ada beberapa perkara yang boleh anda cuba lakukan antaranya :
  • baring atau tidur mengiring ke kiri untuk kurangkan tekanan pada saraf
  • letakkan bantal di bawah kaki dan satu lagi dibelakang anda
  • jangan duduk atau berdiri untuk jangka masa yang lama
  • berjalan sekurang-kurangnya sekali setiap setengah jam.
  • atau anda boleh membuat senaman ringkas seperti berjalan untuk melancarkan peredaran darah.
  • jika perlu duduk di meja sepanjang hari di tempat kerja, jangan silangkan kaki.
  • tinggikan kaki anda menggunakan bangku kecil atau kotak bila terpaksa duduk atau baring terlalu lama.
  • guna seluar ketat atau stokin khas untuk ibu mengandung yang boleh anda cuba pakai bagi mengelak darah dari berkumpul di kaki sebelum tidur (tiada jaminan yang mengatakan bahawa cara ini berkesan cuma anda boleh mencubanya bagi mengurangkan ketidakselesaan yang anda rasa).
  • bagi yang OBESITI ikhtiarlah untuk turunkan berat badan anda. Amalkan gaya makan yang sihat dan seimbang.
  • bagi ibu hamil dan akan bersalin anda boleh mendapatkan rawatan selepas anda selamat bersalin. Tempoh berpantang adalah paling sesuai untuk anda rawat diri anda.
Sekiranya cara di atas tidak berjaya, apa kata anda cuba cara di bawah.

Bagaimana Cara Shaklee Boleh Membantu Anda?

Sebenarnya ada beberapa cadangan yang boleh saya kongsikan bersama anda agar kita dapat kekal sihat sepanjang masa.

Cadangan 1 : Set Detox

Dengan menyahkan toksin yang ada dalam badan anda secara tak langsung anda telah membantu aliran darah mengalir dengan lancar. Selain itu, berat badan anda juga mudah untuk diturunkan dan berasa lebih cergas dan sihat.



Cadangan 2 : Set Kurus (Program AKBAT)

Sudah terang lagi bersuluh salah satu punca urat kaki bersimpul adalah OBESITI. Jadi inilah masanya untuk anda turunkan berat badan anda secara sihat dan selamat. Set kurus Shaklee ini bukan sahaja dapat memastikan anda turun berat badan malahan anda akan turut menikmati khasiat lain dalam jangka masa yang panjang. Jika anda memilih set ini anda akan dibimbing oleh individu yang berpengalaman menurunkan berat badan sebanyak 40kg dalam masa 3 bulan. Khidmat nasihat, tips dan sokongan dalam group akan anda perolehi. Bestkan...

Apa pun pilihan anda sebenarnya anda akan dibimbing sampai berjaya. Itupun sekiranya anda membeli dengan saya. Bagaimana anda ingin mendapatkan khidmat rundingan saya? Anda boleh wassap saya melalui talian di bawah.

Aishah Khairudin
Perunding Kesihatan Shaklee
018.91.800.56

FP : VitaSodap
IG : a.i.s.h.a.h_81



Comments

Popular Posts