Cara Mudah Atasi Masalah Gusi Sensitif Ibu Hamil Elak Lahir Bayi Pramatang

Gusi Sensitif Ketika Hamil Merunsingkan


Sebut tentang sakit gigi/gusi sensitif ketika hamil ni memang merungsingkan. Jujur la Kak Sha katakan yang sebenarnya akak baru je melaluinya. Sampai 2 minggu makan makanan yang lembut je. Hu..hu..hu..sadis sungguh dibuatnya.

Kenapa ia boleh berlaku? Menurut doktor yang check up gigi Kak Sha semasa mula-mula buka buku pink haritu, ibu hamil sebenarnya perlu menjaga gigi lebih daripada yang tidak hamil. Ini kerana hormon ibu hamil telah berubah maka gigi dan gusi ibu hamil menjadi lebih sensitif. 

Kadang-kadang bila ibu gosok gigi pun boleh berdarah apatah lagi sekiranya memang ada gigi yang berlubang mahupun gusi yang sensitif. Masalah yang Kak Sha alami sebenarnya gigi geraham bahagian bawah yang tidak rata. Ini menyebabkan makanan selalu terselit dicelah-celah gigi terutama makanan seperti daging. Memang Kak Sha suka korek sisa makanan tu sebab bila gosok gigi pun Kak Sha dapati sisa makanan itu masih ada.

Nak dijadikan cerita masa tu pencungkil gigi tak tahu letak mana akhirnya jarum peniti jadi gantinya. Ada la 2/3 kali ulangi cara tersebut akhirnya sakit gusi bahagian yg dikorek tu sampai nak kunyah makanan pun tak boleh. Berdenyut-denyut sebab gusi dah terluka. Bila tak makan okay sahaja gigi tu. 

Bahaya Ke Gusi Berdarah Pada Kandungan?

Mungkin ya mungkin tidak. Buat ibu mungkin jika tidak di atasi akan menyebabkan anda kehilangan gigi buat bayi dalam kandungan ada juga kajian yang menunjukkan bahawa ia boleh menyebabkan kelahiran bayi pramatang atau praeklampsia. Tapi tiada kajian yang terperinci lagi. Wallahualam.

Bagaimana Cara Saya Atasi Masalah Tersebut?

Baik di sini Kak Sha kongsikan cara Kak Sha. Disclaimer *Ini cara akak so kalau ibu mempunyai masalah gigi yang serius tolong berjumpa doktor gigi dengan kadar segera.

  • Gosok gigi selepas makan, pastikan tiada sisa yang terselit (boleh floss/korek guna bahan yang sepautnya) sebab kalau ada dan dibiarkan lagi sakit.
  • Kumur-kumur dengan air garam sebaik sahaja gigi telah digosok.
  • Makan Vita C Plus sehari 2 biji  untuk cepat pulihkan gusi yang luka tersebut. Jangan telan sekaligus tau ada caranya.
  • Makan Ostematrix sebelum tidur. Ini kerana kekurangan kalsium juga salah satu sebab gusi jadi sensitif.
Vita C Plus 
Ostematrix

Kenapa Vita C Plus Shaklee Jadi Pilihan Ramai?

  • Diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu, fungsi kelenjar adrenal, dan juga mendapatkan gusi yang sihat dan gigi.
  • Melindungi sel tubuh daripada kesan-kesan pencemaran
  • Melindungi daripada jangkitan dan selesema, serta meningkatkan imuniti.
  • Membantu untuk mengurangkan tahap kolesterol, tekanan darah tinggi, dan mencegah aterosklerosis.
  • Melindungi daripada pembekuan darah, lebam, menggalakkan penyembuhan luka, dan pengeluaran hormon antistress.
  • Penting untuk penyuburan sel darah putih dan juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yang amat berguna untuk mengurangkan hidung bengkak semasa selesema, dan mengurangkan gejala-gejala lain alergi.
  • Memainkan peranan penting dalam pengeluaran kolagen, yang membantu mencegah penuaan pra-matang.
  • Membunuh bakteria patogenik, yang bertindak sebagai antibiotik yang tidak berbahaya.
  • Melindungi sel-sel otak dan saraf tunjang, yang sering dirosakkan oleh radikal bebas.
  • Membantu tubuh menyerap zat besi yang lebih –> berguna dalam rawatan anemia. Ia memainkan peranan penting dalam penghasilan hemoglobin dan sel darah merah.
  • Merawat jangkitan saluran kencing.
  • Diperlukan untuk metabolisme asid folik dan vitamin lain.
Satu lagi yang istimewa Teknologi Pelepasan Masa yang dicipta hanya pada Vita C Shaklee ni sahaja tau. Di mana setiap 1 jam 100g vita c akan dilepaskan selama 5 jam. Bestkan...takdelah membazir vita c yang kita makan ni. 

Nah mudahkan? Baca point yang akak Boldkan tu....Begitu juga dengan pengambilan kalsium, ia sangat penting untuk menguatkan gusi dan gigi ibu hamil sekaligus membantu pembentukkan tulang bayi yang dikandung. Tidaklah ibu kekurangan kalsium sehingga terpaksa mengorbankan kalsium ibu dari tulang mahupun gigi. Itulah penyebab utama gusi berdarah dan kejang kaki.

Tapi jujurlah, bila ibu hamil memang kita kena jaga diri kita lebih dari yang sepatutnya. Ini kerana hormon kita telah berubah. Lagipun dalam rahim kita bukan hanya ada jasad yang dikandung tetapi ada roh juga. Jadi jika ibu tidak mengamalkan gaya hidup yang lebih sihat bagaimana kita mampu melahirkan anak yang sihat?

Dengan pengambilan suplimen yang betul dan selamat ibu pasti akan lebih sihat dan cergas. Secara tidak langsung apa yang kita makan turut disalurkan kepada bayi kita. Betul tak?

Berminat untuk mendapatkan konsultasi Kak Sha secara PERCUMA boleh hubungi akak melalui cara di bawah:

Aishah Khairudin
018-91 800 56
Pengedar Shaklee Aktif Anda

Atau bagi pembelian secara online anda boleh klik link di bawah. Ia lebih cepat, mudah dan dijamin selamat.




Comments

Popular Posts